Nahajate se na arhivskem spletnem mestu Festivala Borštnikovo srečanje - za obisk aktualnega spletnega mesta, kliknite tukaj.

Jakob Ruda - obrazložitev odpovedi

Torek, 11. oktober 2011

Zakaj nočem prezasedbe?
V gledališču se profesionalno ukvarjamo z etiko, in čeprav na prvi pogled izgleda, da smo "le-esteti", ki nas skrbi obrt in lepota, vsake toliko skozi naše delo poskušamo izrekati in kazati Resnico in deliti etične nauke, kaj je res važno v življenju in kako je treba delovati v tem našem plehkem svetu in skoz-in-skoz prežrtem "poblagovljenem"  življenju. Mislim seveda na gledališče, ki skuša biti umetnost; umetnost je namreč tisto področje človekovega sožitja, ki se noče vključiti v vsesplošni krogotok trgovine, denarja, koristi, dobička, le-čutnega ugodja, služenja raznim ideologijam ipd. Dokler nam družba omogoča, da imamo, da delamo to umetniško-gledališče (kar razumem kot subvencionirano gledališče), moramo tudi mi – delavci-ustvarjalci skrbeti za minimalno etično higieno samih sebe. Le kako naj solimo drugim pamet, delimo nasvete in v gledališču zastopamo radikalne etične ideje, ko pa nastopi realno življenje – tisto življenje zunaj odrskih desk in odrske igre (pa ne nujno zunaj gledališča), pa v trenutku pozabimo vse, za kar smo se zavzemali znotraj predstave in takoj prevzamemo logiko zunanjega sveta, ki smo ga še prej tako zavzeto kritizirali. To me spominja na znano levičarsko kritiziranje kapitalizma iz udobnega naslonjača  z nadpovprečno mesečno plačo iz javnega sektorja. Etični imperativ vsakega umetniškega ustvarjalca mora biti, da živi in deluje v skladu z umetniškimi idejami svojega dela. Ne pristajam na to, da verjameš, da govoriš, da ustvarjaš eno – delaš pa nekaj drugega. Torej: če delaš Jakoba Rudo in skozi njega kritiziraš kapital, logiko denarja, ki v blago spreminja vse, tudi ali predvsem ljudi, s katerimi se trguje in se jim glede na povpraševanje dviguje ali spušča cena, potem boš to stališče zastopal tudi v vsakdanjem dolgočasnem privatnem življenju oz. si za tem vsaj prizadeval (to udejanjati, verjamem, ni zmeraj najbolj enostavno). Ljudje torej niso blago in gledališka predstava ni konfekcija, pa tudi unikatni obrtni produkt, ki se ga da na trg (lahko tudi umetniški) ni – gledališke predstave se ne dela za gostovanja, za gledališke festivale, za nagrade, ministrstvo za kulturo, za razne komisije, svete, točke, procente, grafe, statistiko ne, za to se je ne dela, dela se jo za ljudi, ki pridejo in sedijo v dvorani, dela se jo za komunikacijo z njimi. Predstava hoče deliti neke resnice z ljudmi, za katere se mora vodstvo gledališča pač potruditi, da pridejo do dvorane, od tu naprej se bodo trudili igralci. Vsak večer znova in vedno enako srčno. Zakaj? Ker so v delo nekaj vložili – svoja življenja, svoja prepričanja, ideje, domislice, tudi "šnops" ideje, ki dostikrat niso le del njihovih vlog, ampak tudi celotne predstave.  Ne vem od kod prepričanje, da morajo igralci in vsi ostali, dati vse od sebe, da se predstava, ki je na programu odigra? Ni sveta predstava, sveti so kvečjemu igralci, kajti igralci so predstava. In vsi, ki smo okrog te predstave, moramo skrbeti za ljudi, ne pa za predstavo. Če bomo na predstavo gledali kot na umetniški, kreativni, izjemni dogodek, ki ga sestavljajo ljudje, ki niso delovna mesta, stroji, "vloge", potem ne bomo več govorili o prodajanju in trženju predstave in bomo nehali šteti in se hvaliti s številom obiskovalcev, ponovitev, nagrad, domačih in tujih festivalov. Če že, potem gledališka predstava ni odgovorna gledališču (kaj šele vodstvu gledališča) ali ministrstvu za kulturo ali mestni občini (skratka financerjem), temveč boginji Taliji. Paradoks gledališča in njegovega financiranja je namreč  ta, da teater najraje in najbolj vneto kritizira ravno te, zgoraj omenjene, centre politične moči. Logika današnjega časa pa je, da se najraje in najpogosteje leze v rit tistim, ki ti dajejo denar; kljub temu, da nam ga dajejo vedno manj in vedno poredkeje, mi še intenzivneje rinemo v njihove riti, da to stalno zasmrajevanje končno vendarle vpliva tudi na naše delanje lepih umetnosti. Gledališke predstave so zato zadnje čase bolj polne lažnih parfumov in kičastih nasmehov, priklonov politikom in tajkunom, ki jih vabimo na premiere in imamo potem tremo ko se pogovarjamo z njimi, kljub temu, da se kasneje hvalimo, kako je bila vse to le igra, ki jo moramo uprizarjati, da nam naslednjič spet dajo kaj denarja, v resnici je vendar jasno, da jih imamo za pavlihe (kljub dreku, ki se nam vleče po koži). Umetnost je iskrenost in doslednost, in zaradi tega in zaradi Ivana Cankarja, nam tega ni treba početi. Oni so namreč tisti, ki se nam morajo dobrikati - tudi po premieri in ne mi njim.

Sebastijan Horvat,
režiser

 

 

Spoštovani,

z  velikim obžalovanjem vam sporočamo, da smo prisiljeni odpovedati  sodelovanje v tekmovalnem delu Borštnikovega srečanja s predstavo Jokob Ruda v režiji Sebastijana Horvata  zaradi visoke nosečnosti igralke Ane Dolinar Horvat.

Glede na to, da ima igralka rok poroda takorekoč ob istem terminu  kot je na festivalu predvidena predstava, smo takoj po uvrstitvi Jakoba Rude v tekmovalni program  prosili režiserja za pomoč pri izbiri igralke za vskok  v vlogo Ane Ruda in vodenje vaj.

Režiser Sebastijan Horvat je sprva odklonil sodelovanje pri izbiri igralke kot tudi sodelovanja na vajah z obrazložitvijo, da bo vlogo Ane Ruda odigrala Ana Dolinar Horvat ne glede na njeno visoko nosečnost, pozneje pa z utemeljitvijo, da nekatere vloge niso zamenljive in da se želi držati "etične higiene” in norm, ki jih zagovarja predstava. Ker nam je nedavno sporočil, da v želji po zamenjavi igralke zagovarjamo in prevzemamo neoliberalistično in kapitalistično logiko, ki jo predstava kritizira in obsoja, smo se po dolgem iskanju igralk (ki ali niso mogle ali niso želele sprejeti vskoka zaradi omenjenih okoliščin; igralka, ki je načelno pristala na vskok, pa bi zaradi drugačne lege glasu potrebovala režiserjev angažma pri pevskem in glasbenem delu vloge) in tehtnem premisleku odločili, da v tej "igri "ne želimo sodelovati ter si prislužiti renomeja gledališča, "v katerem so ljudje blago in gledališka predstava konfekcija”.  Prav tako še zdaleč nismo gledališče, ki dela predstave za "gostovanja, za gledališke festivale, za nagrade, ministrstvo za kulturo, razne komisije, svete, točke, procente, grafe, statistiko …” skratka gledališče, ki bi po režiserjevem prepričanju sprejelo prav tisto logiko kapitala, ki jo v predstavi tako ostro zavrača in kritizira.

Ker se v tem kaotičnem in neetičnem svetu lahko vsaka poteza ali odločitev interpretira poljubno in v skladu z interesi, smo se odločili, da predstavo odpovemo, saj ne želimo sodelovati na festivalu za vsako ceno in na škodo umetniškega nivoja predstave.


S spoštovanjem,

Marinka Poštrak,       
dramaturginja in vodja umetniškega oddelka   

Mirjam Drnovšček,
direktorica

Klasična spletna stran